Vác

Iskolakert program indítása Vácon

A Váci Egyházmegye Vidékfejlesztési Irodája tavasszal mezőgazdasági szakkört hirdetett az egyházmegyéhez tartozó iskolák körében. A 16 vállalkozó iskolai közösség számára 2015. november 6-án rendeztünk indító szakmai fórumot, melyre az Iskolakert Alapítványt közreműködőként hívtuk el.
Dr. Csáki Tibor atya bevezető szavai után bemutatkozott néhány már iskolakerttel rendelkező iskola:

Cserhátsurány példája azt mutatta, hogy az önkormányzattal és a szülőkkel szorosan együttműködve milyen messzire lehet eljutni. Az iskolások rendben tartják néhány idős ember kertjét, az önkormányzat közmunkásaival művelnek egy nagyobb területet és szeretetszolgálatként gondozzák az útszéli keresztek környezetét.

Rimócon bár akadnak nehézségek, a megkezdett jó példát folytatják, a kertet művelik, a gyerekek továbbra is részt vesznek a foglalkozásokon és gazdagodnak.

Egyházasgergén szakiskola működik. Korábban volt mezőgazdasági szak is, onnan datálódik még az iskolakert, amit igényesen és széleskörű tevékenységgel tartanak fenn jelenleg is annak ellenére, hogy már csak szakács és asztalos képesítést szerezhetnek a diákok. A mai napig ők takarítják be a krumplit, palántát nevelnek, füvet nyírnak, gyomlálnak. A kerti termésből egész évre való csalamádé készül a szakács diákok közreműködésével a tankonyhán, amit fel is használnak az iskolai étkeztetésben.

Dr. Ónodi Gábor a gödöllői Szent István Egyetem oktatója arról beszélt, hogy minden helynek, környezetnek megvan a maga sajátossága, adottsága, hangulata: „genius loci”, így a kerteknek is, amely komoly érzelmi hatással van az ott élő emberekre. Gyerekek környezetével kapcsolatban mindez fokozottan érvényesül, ennek kell tudatában lennünk akkor, amikor iskolakertben gondolkodunk, az iskolakert kialakítását tervezzük.

Mátyás Izolda bemutatta az Iskolakertekért Alapítványt. Mesélt a Szakmai Műhely munkájáról és tájékoztatta a jelenlévőket az Iskolakert-hálózat mibenlétéről, a tagság előnyeiről, a csatlakozás lehetőségeiről.


Pauliczky Nóra arról beszélt, hogy az iskolakertek hosszútávú jó működéséhez mely területek alapos átgondolására van szükség. A teremben berendeztünk egy kis kiállítást is, mellyel az iskolakertekben rejlő számtalan lehetőségre hívtuk fel a jelenlévők figyelmét. A fórum végén közösen ellátogattunk a Váci Karolina Katolikus Általános Iskola kertjébe, aminek fő profilja az évelő gyógynövények termesztése, de zöldség ágyások is megtalálhatók benne: A nap végén minden iskola képviselője átvehette a VEVI által összeállított szakkörtervet.